Waarom zou je een webshop laten maken door een webbouwer die geen verstand van SEO heeft? Tenzij je een Bol of Mediamarkt bent die enorm veel bezoekers via offline naar de webshop kan realiseren, ben je voor je omzet voor het grootste deel afhankelijk van Google.
Waarom SEO?
Als bouwer van webshops moet je in onze ogen op z’n minst weten waar Google qua techniek op let zoals:
- Snelheid (caching, minimize, hosting etc.)
- Structuur (permalinks, breadcrumbs, sitemaps etc.)
- Responsive webdesign
- Indexatie
Daarmee leg je een goede basis voor de vindbaarheid in Google, maar daarnaast is het voor webshop designers en ontwikkelaars ook belangrijk om te weten dat Google heel blij wordt van content en dat er dus in het ontwerp ook ruimte moet zijn voor grote tekstblokken.
Indexatie
Webshops bevatten vaak veel pagina’s zeker als het webshopsysteem voor iedere variant van een product een aparte pagina maakt. Om ervoor te zorgen dat Google niet alles onnodig indexeert en zich vooral focust op de belangrijkste pagina’s moet je makkelijk pagina’s op ‘no-index’ kunnen zetten. Dit geldt ook voor webshopfilters en pagina’s met zoekresultaten binnen de webshop.
De belangrijkste pagina’s binnen webshop zijn meestal de categoriepagina’s.